VINTERRONING

Vinterroning i Bryggens Kajak Club

At ro om vinteren er en stor fornøjelse!  Men sikker vinterroning kræver, at man har respekt for det kolde vand.
Derfor har BKC lavet følgende regelsæt, der - hvis det overholdes - kan bidrage til, at vinterroning bliver en god og sikker oplevelse!

Klubben stiller disse minimumskrav, hvis du vil i kajakken om vinteren:
  • Du er frigivet som roer.
  • Du har aflagt soloentringsprøve godkendt af rochefen, og du kan lave makkerredning.
  • Redningsvest og cockpitovertræk er obligatorisk fra sæsonslut til sæsonstart.
  • Hvis du aldrig før har roet om vinteren, skal du tage en snak med en BKC-instruktør, før du går i gang.

Derudover anbefaler vi dette:
  • Først og fremmest: Tænk dig om og brug din sunde fornuft!
  • Du anbefales at have roet mindst 200 km i indeværende år. Anbefalingen betyder, at du skal sidde sikkert i din kajak og have styr på dig selv og kajakken.
  • Valg af kajak: vælg efter forholdene og vælg altid en båd, hvor du sidder et trin mere stabilt end normalt.
  • Ro altid sammen med andre, især hvis det er din første sæson som vinterroer.
  • Brug våd-/tørdragt og rohandsker.
  • Hvis du falder i vandet, så gælder det om at komme op af vandet i en fart. Ro kun i områder hvor det er nemt at komme op af vandet: Fx langs  Amagersiden mellem Avedørebroen og Christianshavns kanal.
  • Ro aldrig længere fra land end at du med sikkerhed kan redde dig hurtigt i land, hvis du kæntrer.
  • Ro ikke, hvis vindstyrken overstiger 8 m/s. (tjek altid byvejr på www.dmi.dk)
  • Ro kontinuerligt i efterårsperioden og vinteren, således at en vinterrotur ikke bliver en enkeltstående kajaktur når vandet er iskoldt.

Rigtig god fornøjelse!

Rocheferne og Bestyrelsen